Ingenieurs Online logoIngenieursOnline
Terug naar forum
S
Wetgeving & JuridischIngenieur

Nieuwe EPB-regelgeving 2026: wat verandert er voor ingenieurs?

Met ingang van 2026 zijn er significante wijzigingen in de EPB-wetgeving (Energieprestatie en Binnenklimaat) voor gebouwen in Vlaanderen. Als bouwkundig ingenieur merkt ik dat veel collega's hier nog onvoldoende van op de hoogte zijn. De belangrijkste wijzigingen: 1. Strengere E-peilnormen voor nieuwbouw (E20 ipv E30) 2. Uitbreiding verplichte ventilatiemetingen 3. Nieuwe berekeningsformules voor hernieuwbare energie 4. Aangepaste procedures voor EPB-verslaggeving Hebben jullie al ervaring met deze nieuwe normen in de praktijk? Hoe gaan jullie klanten hiermee om?

Sofie Martens6 maanden geleden 3 reacties

3 reacties

J
Joris Van DyckIngenieur6 maanden geleden

De nieuwe berekeningsformules voor hernieuwbare energie zijn een stap vooruit maar de software-updates van de EPB-tools zijn nog niet volledig. EPBD-pro heeft een bèta maar er zitten nog bugs in de PV-module.

A
An MichielsIngenieur6 maanden geleden

Als EPB-verslaggever merk ik dat veel architecten en aannemers nog niet op de hoogte zijn van de nieuwe E20-norm. Wij versturen momenteel actief communicatie naar onze klanten. De overgangsperiode loopt tot eind Q2 2026 voor lopende dossiers.

L
Leen WoutersIngenieur6 maanden geleden

Onze klanten zijn voornamelijk bezorgd over meerkosten. Ik leg het altijd zo uit: de strengere normen verhogen de initiële bouwkost met 3-5% maar verlagen de energiefactuur met 30-40% over de levensduur. Dat argument overtuigt.

Meld je aan om te reageren