Nieuwe EPB-regelgeving 2026: wat verandert er voor ingenieurs?
Met ingang van 2026 zijn er significante wijzigingen in de EPB-wetgeving (Energieprestatie en Binnenklimaat) voor gebouwen in Vlaanderen. Als bouwkundig ingenieur merkt ik dat veel collega's hier nog onvoldoende van op de hoogte zijn. De belangrijkste wijzigingen: 1. Strengere E-peilnormen voor nieuwbouw (E20 ipv E30) 2. Uitbreiding verplichte ventilatiemetingen 3. Nieuwe berekeningsformules voor hernieuwbare energie 4. Aangepaste procedures voor EPB-verslaggeving Hebben jullie al ervaring met deze nieuwe normen in de praktijk? Hoe gaan jullie klanten hiermee om?
3 reacties
De nieuwe berekeningsformules voor hernieuwbare energie zijn een stap vooruit maar de software-updates van de EPB-tools zijn nog niet volledig. EPBD-pro heeft een bèta maar er zitten nog bugs in de PV-module.
Als EPB-verslaggever merk ik dat veel architecten en aannemers nog niet op de hoogte zijn van de nieuwe E20-norm. Wij versturen momenteel actief communicatie naar onze klanten. De overgangsperiode loopt tot eind Q2 2026 voor lopende dossiers.
Onze klanten zijn voornamelijk bezorgd over meerkosten. Ik leg het altijd zo uit: de strengere normen verhogen de initiële bouwkost met 3-5% maar verlagen de energiefactuur met 30-40% over de levensduur. Dat argument overtuigt.
Meld je aan om te reageren